• Pakaian Akademik
  • Pengambilan PA

PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK

Jadual Pengambilan Pakaian Akademik adalah seperti berikut :

TARIKH SIDANG MASA
17 Oktober 2018 (Rabu) 1 & 2 9.00 pagi hingga 7.00 malam
18 Oktober 2018 (Khamis) 3 & 4 9.00 pagi hingga 7.00 malam
19 Oktober 2018 (Jumaat) 5 & 6

9.00 pagi hingga 12.00 tengahari
3.00 petang hingga 7.00 malam

20 Oktober 2018 (Sabtu) 7 & 8 9.00 pagi hingga 5.00 petang
21 Oktober 2018 (Ahad) 9 & 10 9.00 pagi hingga 5.00 petang
 22 Oktober 2018 (Isnin) -  9.00 pagi hingga 5.00 petang

Sekiranya graduan tidak dapat mengambil pakaian akademik pada tarikh yang ditetapkan, graduan dibenarkan melantik wakil mengambil bagi pihak ATAU hadir pada mana-mana tarikh dan waktu BILIK JUBAH UTAMA dibuka seperti mana di atas.

Sekiranya tarikh dan waktu di atas tidak berkesempatan, graduan dibenarkan mengambil pada sehari sebelum sidang masing-masing pada waktu BILIK JUBAH UTAMA dibuka.

Graduan tidak perlu membuat sebarang pembayaran semasa pengambilan pakaian akademik KECUALI GRADUAN GIC yang telah mengambil Skrol dan Transkrip.

 Sila baca arahan ini sepenuhnya:- 
  1. Lokasi Bilik Jubah Utama :

    1. Pengambilan pakaian akademik adalah di Bilik Jubah Utama yang terletak di bawah Perpustakaan Hamzah Sendut 1.

    2. Sila klik peta Kampus Induk untuk melihat lokasi Bilik Jubah Utama.

  2. Prosedur Pengambilan Pakaian Akademik adalah seperti berikut :

    1. Graduan perlu menyemak status di pautan https://graduan.usm.my (Login & katalaluan Campus Online), bermula pada 1 Oktober 2018. Cetak SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK;

    2. Graduan perlu hadir ke Foyer Dewan Tuanku Syed Putra. Di Kaunter SEMAKAN, Graduan dikehendaki serahkan SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK dan menggunakan Kad Matrik untuk tujuan identifikasi dan semakan (MyKad atau Passport akan diminta jika perlu);

    3. Pakaian Akademik boleh diambil di Kaunter Pengambilan Pakaian Akademik di Bilik Jubah Utama;

    4. Dapatkan keratan Slip Pengambilan Pakaian Akademik yang telah disahkan dan ditandatangani oleh pegawai bertugas; dan

    5. Graduan bertanggungjawab memastikan pakaian akademik (jubah, topi dan kalung) yang diambil tu berada dalam keadaan yang baik dan sempurna sebelum meninggalkan kaunter.

  3. Pengambilan Pakaian Akademik Oleh Wakil :

    1. Jika pakaian akademik diambil oleh wakil, prosedurnya adalah sama seperti langkah 2. Graduan perlu memasukkan butir nama penuh, nombor kad pengenalan/passport dan nombor telefon bimbit wakil di pautan https://graduan.usm.my (Login & katalaluan Campus Online), bermula pada 1 Oktober 2018.  Kemudian cetak SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK dan serah kepada wakil.

    2. Wakil graduan perlu membawa cetakan SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK tersebut dan menunjukkan MyKad atau Pasport mereka sebagai bukti pengesahan identiti di kaunter SEMAKAN.

    3. Wakil dibenarkan mewakili 3 graduan sahaja.  Graduan bertanggungjawab sepenuhnya di atas pengambilan pakaian akademik oleh wakil graduan.

  4. TATACARA PENGAMBILAN UNTUK GRADUAN STATUS GIC (Graduation-In-Council)

    1. Pengambilan Oleh Graduan GIC (Sendiri)

      1. Prosedur adalah sama seperti perkara 2 di atas. Graduan perlu semak status di pautan https://graduan.usm.my (Login & katalaluan Campus Online), bermula pada 1 Oktober 2018. Cetak SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK;

      2. Graduan "Graduation-In-Council" perlu membayar cagaran Pakaian Akademik seperti berikut:

        • Doktor Falsafah = RM 980.00
        • Sarjana = RM 620.00
        • Sarjana Muda = RM 600.00
        • Diploma = RM 550.00

      3. Graduan “GIC” boleh membuat bayaran DEPOSIT menggunakan KAD KREDIT atau KAD DEBIT di Kaunter Semakan (Jab Bendahari) di Foyer DTSP pada 17 hingga 21 Oktober 2018 (Rabu - Ahad).  Bermula 22 Oktober 2018 (Isnin), graduan boleh membuat bayaran di Seksyen Hasil (Jabatan Bendahari), Bangunan H23, Kompleks Cahaya. TIADA TRANSAKSI TUNAI di Kaunter Semakan Khas.

      4. RESIT CAGARAN DAN SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK perlu ditunjuk bersama di Kaunter Semakan.

      5. Pakaian Akademik boleh diambil di Kaunter Pengambilan Pakaian Akademik di Bilik Jubah Utama;

      6. Dapatkan keratan Slip Pengambilan Pakaian Akademik yang telah disahkan dan ditandatangani oleh pegawai bertugas;

      7. Simpan RESIT CAGARAN untuk tuntutan pemulangan cagaran.

    2. Pengambilan Oleh Wakil Graduan GIC

      1. Prosedur adalah sama seperti perkara 2 di atas. Graduan perlu semak status di pautan https://graduan.usm.my (Login & katalaluan Campus Online), bermula pada 1 Oktober 2018. Cetak SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK;

      2. Graduan "Graduation-In-Council" perlu membayar cagaran Pakaian Akademik seperti berikut:

        • Doktor Falsafah = RM 980.00
        • Sarjana = RM 620.00
        • Sarjana Muda = RM 600.00
        • Diploma = RM 550.00

      3. Graduan “GIC” boleh membuat bayaran DEPOSIT menggunakan KAD KREDIT atau KAD DEBIT di Kaunter Semakan (Jab Bendahari) di Foyer DTSP pada 17 hingga 21 Oktober 2018 (Rabu - Ahad).  Bermula 23 Oktober 2018 (Isnin), graduan boleh membuat bayaran di Seksyen Hasil (Jabatan Bendahari), Bangunan H23, Kompleks Cahaya. TIADA TRANSAKSI TUNAI di Kaunter Semakan Khas.

      4. Wakil Graduan "GIC" perlu membawa RESIT CAGARAN DAN SLIP PENGAMBILAN PAKAIAN AKADEMIK perlu ditunjuk bersama di Kaunter Semakan.

      5. Pakaian Akademik boleh diambil di Kaunter Pengambilan Pakaian Akademik di Bilik Jubah Utama;

      6. Dapatkan keratan Slip Pengambilan Pakaian Akademik yang telah disahkan dan ditandatangani oleh pegawai bertugas;

      7. Simpan RESIT CAGARAN untuk tuntutan pemulangan cagaran.

  5. Graduan dinasihatkan memulangkan pakaian akademik mengikut tempoh yang ditetapkan untuk mengelakkan daripada DENDA pemulangan lewat

Proses Pengambilan Jubah
Plan DTSP 2014
Plan bilik jubah 2014

USM powered
Hakcikpa Terpelihara  ©  Universiti Sains Malaysia

2017-2018icon admin