Pengambilan Skrol dan Transkrip Akademik
Sebelum graduan/ wakil mengambil skrol ijazah dan transkrip akademik, sila pastikan:
- Menjelaskan semua hutang (yuran pengajian, yuran penginapan, dan lain-lain) dengan pihak Universiti (jika berkenaan). Bagi graduan yang belum menjelaskan yuran konvokesyen, sila jelaskan yuran berkenaan melalui ePayment (https://epayment.usm.my) sebelum menghadiri Upacara Konvokesyen.
- Memulangkan buku yang dipinjam kepada pihak Perpustakaan USM (jika berkenaan).
- Bagi perkara (1) dan (2), sila kemukakan resit pembayaran atau surat pelepasan dari Jabatan Bendahari/Perpustakaan sekiranya anda telah menjelaskan hutang/memulangkan pinjaman buku.
- Pastikan anda memulangkan pakaian akademik dan kad graduan terlebih dahulu sebelum hadir mengambil skrol dan transkrip.
- Graduan perlu menyemak dan memastikan semua maklumat pada skrol ijazah dan transkrip akademik yang diterima adalah lengkap dan tepat.
- Pihak universiti tidak akan bertanggungjawab atas kehilangan/kerosakan skrol ijazah dan transkrip akademik selepas diserahkan kepada graduan.
- Wakil graduan perlu mengisi Borang Persetujuan Pelantikan Wakil melalui link berikut :
a) Bagi Pelajar Ijazah Tinggi : https://forms.gle/WNpd6KsXyyBgKaZX8
b) Bagi Pelajar Ijazah Pertama : https://forms.gle/zhWnt4WX4wkZcMeL7 - Sepanjang tempoh konvokesyen (20 – 26 November 2024), skrol ijazah dan transkrip akademik boleh diambil di Dewan Utama Pelajar (A), jam 9.00 pagi sehingga 6.30 petang selepas setiap sidang konvokesyen graduan tamat.
- Selepas tempoh konvokesyen, skrol ijazah dan transkrip akademik boleh diambil mengikut ketetapan berikut:
SKROL
TARIKH
MASA
TEMPAT
Ijazah Tinggi
Mulai
27 November 2024
9.00 pagi – 5.00 petang
Institut Pengajian Siswazah
(IPS)
Ijazah Pertama / Diploma
27 – 29
November 20249.00 pagi – 5.00 petang
Dewan Utama Pelajar (A)
Mulai
2 Disember 2024
Unit Rekod Pelajar
Bahagian Pengurusan Akademik
Jabatan Pendaftar
Aras 1, Bangunan Canselori
Penghantaran Skrol Ijazah dan Transkrip Akademik Melalui Pos
- Graduan perlu mengisi Borang Permohonan Penghantaran Skrol Ijazah dan Transkrip Akademik melalui link seperti di bawah:
a) Bagi Pelajar Ijazah Tinggi : https://forms.gle/GsqD5gLNxE92x7YQ8
b) Bagi Pelajar Ijazah Pertama : https://forms.gle/RwcQK77ubkq1Y6hi8
Borang Permohonan Penghantaran Skrol Ijazah dan Transkrip Akademik ini boleh dihantar kepada Pegawai seperti berikut:
Graduan Ijazah Pertama/Diploma
Penolong Pendaftar Kanan
Unit Rekod Pelajar,
Bahagian Pengurusan Akademik,
Jabatan Pendaftar,
Aras 1, Bangunan Canselori
11800 USM, Pulau PinangGraduan Ijazah Tinggi
Timbalan Pendaftar
Institut Pengajian Siswazah,
11800 USM, Pulau Pinang -
Sertakan salinan slip bayaran perkhidmatan kurier sebanyak RM8.00 (Semenanjung Malaysia)/ RM11.00 (Sabah /Sarawak). Pembayaran adalah melalui ePayment ( https://epayment.usm.my).
-
Pihak Universiti tidak akan bertanggungjawab atas kehilangan/kerosakan/kegagalan penerimaan skrol ijazah dan transkrip akademik